febr 03

Biztonság, vagy japán hóbort az összkerék kormányzás?

Mindig is odáig meg vissza voltam a japán autóktól, mert, ha ugyan a 80-as években előtt másolták is a stíluselemeket a nyugati autókról a 80-as évek igazi kocka japán autóiban már megtalálták a saját útjukat, stílusukat. De ami igazán lenyűgöző volt ezekben a kocsikban az a technikai fölény. A 80-as évek turbói, a 90-es évek twin turbói és a hihetetlen elektronikai és mechanikai újításai. A mostani cikk is egy ilyen japán hóbortról szól. Nem tudom a japánok előtt valaki gyártott-e személyautóban összkerék kormányzást, de a 80-as évek végén 90-es évek elején például a Honda is is előjött egy sebességfüggő összkerék kormányzással például az Accordban, ami kis sebességnél ellentétes irányban (csökkentse a fordulókört), nagy sebességnél pedig párhuzamosan (nagy sebességnél pedig stabilabb kanyarodás) kormányzott. 

Honda Prelude 4WS

A következő két videó a Mitsubishi megoldását ismerteti ami az én autómban is van. Ez a sebességfüggő paralel összkerék kormányzás, egy középső viscos összkerék hajtással kombinálva. Ezért is kapta az autó a Dynamic-4 nevet, ugyanis 4 szenzoros érzékelésű blokkolásgátlót, 4 kerék hajtást, 4 kerék kormányzást és 4 független felfüggesztést jelentett. Jelzem egy olyan autóról beszélünk amit nem mostanában gyártottak! 88′-ban volt az év autója  japánban.

Mitsubishi Galant GTi  Dynamic-4

A videó részletesen ecseteli párhuzamos úton mennyivel kisebb kilengéssel, ezáltal mennyivel kisebb dőléssel tudunk kikerülni, előzni sávot váltani stb. (Gyuszi barátom mondjuk rosszul van tőle és kis megszokást tényleg igényel is), mennyivel közvetlenebbül mozdul az autó hátulja a hagyományos 2 kerék kormányzáshoz képest valamit, valamint mennyivel stresszmentesebben lehet vezetni. Egyszóval jobb, egyszerűbb és kényelmesebb vezetni. Emlékszek egyszer a MaxxMotion magazinban elalélva tesztelték a Renault 4Controlját, de hát lássuk be kicsit megkéstek az újítással.

Teszt itt: http://www.maxxmotion.hu/teszt829-2

Jó tudom, lehet mondani, hogy megjegyezték ők is hogy nem hidraulikus hanem elektronikus, meg ilyen-olyan agent vezérelt meg mit tudom én, de hát azért egy megkésett 20 évet. És mint tudjuk a mai autókban már szinte csak a kormányt kell forgatni meg a gézt taposni. Na jó nem gyalázom a mai autókat tovább… 

 Mitsubishi Sigma

A rendszer hidraulikus elven működik, a hátsó differenciálműből kapott jellel arányosan állítja a két hátsó kerék összetartását ezzel előidézve a kormányzást. A rendszer csak 50 km/h fölött aktiválódik, így nem akadályozza például a parkolást (ettől eltekintve elég nagy a fordulóköre). Persze gondoltak a tervezők a rendszer meghibásodására is, amennyiben bármelyik hidraulika cső, vagy egyéb alkatrész meghibásodik a rendszer beáll hagyományos kormányzára, és egy hagyományos 4×4-es autót kapunk. A Mitsubishi egyébként nem csak ezt a modellt szerelte ezzel a rendszerrel, hanem az akkor kapható zászlóshajójukat is a Sigmát és az akkori top sportmodelljüket is a a 3000 GT-t (egy ilyennel versenyez Jackie Chan a Mennydörgés című filmben egy R32-es Skyline GTR ellen) is. Az előbbiben a hajtáshoz egy 3 literese V6-os, az utóbbiban egy szintén 3000-es V6-os twin turbó modell volt az erőforrás. Valamint még ebből a mpdellből nem csak a GTi Dynamic-4 kapte meg ezt a rendszert, hanem a limitált szériás a rally homologizációhoz szükséges VR4 típusjelzésű is. Na de tessék, itt a két videó a vizuális típusoknak, tesztpaddal, japán anyukával, teszt csajjal, döntött kanyarral, meg vezetéstechnikai pályával együtt, és még a modellautósokat sem hagyták ki.

Mitsubishi 3000GT VR-4

Jó mulatást!

Megosztom!PrintFacebookTwitterGoogle BookmarksLinkedInLiveMySpaceRSSTumblrAdd to favorites

Vélemény, hozzászólás?